Tiedote – Joulukuu 2020

December 23, 2020

Hyvä Navidium Oyj:n osakkeenomistaja,

Vuosi 2020 on Covid-19 tilanteen vuoksi ollut haasteellinen koko meriteollisuus sektorille. Yhtiön suunnitelmat eivät tule toteutumaan vuonna 2020, johtuen Covid-19 aiheuttamisista asennusten viivästymisistä ja matkustus rajoituksista. Tilanne on kuitenkin saatu hallintaan ja mm. haasteellinen käyttöpääoman riittävyys on toistaiseksi saatu ratkaistua. Haastava operatiivinen tilanne on osittain korjattu mm. siirtämällä osa asennushenkilöistä Dubaihin, josta pystytään operoimaan paremmin.

Lisäksi yhtiö on tehnyt kustannussäästöjä vähemmän tärkeissä toiminnoissa.

Asennusmäärät laivoihin jäävät vuonna 2020 noin kolmannekseen suunnitellusta. Näistä on kuitenkin sovittu asiakkaiden kanssa ja asennukset tullaan tekemään pääasiassa vuoden 2021 aikana, sitä mukaa kun rajoituksia puretaan. Tämän hetkisen arviomme mukaan vuoden 2021 toisella vuosi puoliskolla päästään lähemmäs normaalitilannetta. Yhtiö tilauskanta on edelleen hyvä.

Norjalaisen yhteistyökumppanin kanssa asiat etenevät hyvin ja uusi tuote pilotoidaan vuoden 2021 alussa. Lisäksi neuvottelemme merkittävän teollisen partnerin kanssa laajemmasta kaupallisesta ja teknisestä yhteistyöstä.

Ennusteen tekeminen ensi vuodelle on haasteellinen ja siihen palaamme uudelleen tarkemmin Q1/2021 kun näemme miten tilanne kehittyy maailmalla.

Neuvottelut potentiaalisten rahoittajien kanssa jatkuvat ja etenevät edelleen suotuisasti.